Evropski parlament doneo je ove nedelje istorijsku odluku za niskougljeničnu budućnost Evropske unije: prodaja novih automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem biće zabranjena od 2035. godine kako bi se smanjio negativan uticaj na klimu.
Konzervativne grupe pokušale su da oslabe taj cilj i predložile da se prodaja novih četvorotočkaša na benzin i dizel smanji za 90% u istom roku bez precizno određenog datuma konačnog napuštanja što je odbačeno.
Zakonodavci su takođe podržali predlog da se emisije ugljen-dioksida iz automobila smanje za 55% do 2030. u poređenju sa nivoima iz 2021.
„Ambiciozna reforma CO2-standarda predstavlja ključni deo ispunjavanje naših klimatskih ciljeva. Sa ovim standardima stvaramo jasne okvire za auto-industriju i možemo da stimulišemo inovacije i investicije u proizvođače. Dodatno, kupovina i vožnja automobila sa nultim emisijama postaće jeftinija za potrošače”, rekao je Jan Huitema, holandski političar i izvestilac Evropskog parlamenta.
On je dodao da je uzbuđen zbog toga što je parlament pružio potporu ciljevima koji su od suštinske važnosti za dostizanje klimatske neutralnosti do sredine veka.
Ukoliko Savet EU odobri nacrt, Evropska unija će imati jedan od najjačih zakona za postepeno odbacivanje vozila na fosilna goriva. Očekuje se da će njegova implementacija rezultovati i smanjenjem prodaje automobila na hibridni pogon, pa samim tim i ubrzanim prelaskom na potpuno električne modele.
KLIMA101 NEDELJNI NEWSLETTER
U prvoj četvrtini 2022. godine u zemljama Evropske unije prodato je skoro 225 hiljada električnih vozila sa baterijama. Njihov udeo na tržištu iznosio je 10%. Pre samo 5 godina samo 0,6% novih registrovanih automobila imalo je pogon na struju i baterije.
Evropska unija važi za trećeg zagađivača u svetu. Iz transporta (uključujući avijaciju i brodarstvo) dolazi preko četvrtine ukupne količine gasova sa efektom staklene bašte u zemljama članicama, te je dekarbonizacija ovog sektora zaista bitan segment borbe protiv klimatskih promena.