Na referendumu održanom krajem marta, čak dve trećine Parižana (66%) podržalo je ideju da se još 500 ulica u francuske prestonice pretvori u zone bez automobila, dok je 34% birača bilo protiv.
Ipak, na ove izbore je, prema pisanju medija, izašlo samo 4% od 1,4 miliona registrovanih glasača.
S obzirom na to da je kroz istu transformaciju do sada već prošlo više od 200 ulica, kada se plan sprovede u delo, broj pešačkih ulica u Parizu popeće se na preko 700. To je više od jedne desetine ulica u gradu svetlosti.
Povrh toga što su automobili prethodno zabranjeni u 218 ulica, u 70 njih nikli su novi zeleni prostori koji život i javne prostore u Parizu čine prijatnijim, održivijim i zdravijim.
Odluka koje će ulice biti pretvorene u pešačke biće doneta u konsultacijama sa lokalnim stanovništvom. Kako je najavljeno, u svakom od 20 arondismana, odnosno administrativnih okruga, planira se uklanjanje automobila iz oko 25 ulica.
Ovaj referendum rezultovaće eliminacijom dodatnih 10 hiljada parking mesta uz 10 hiljada koja su već uklonjena od 2020. godine.
Posredi je poslednji u nizu poduhvata pod rukovodstvom aktuelne gradonačelnike Ane Idalgo da se u Parizu smanji zagađenje vazduha, buka i štetne emisije, te da na mesto automobila i parking mesta dođe zelenilo.
U prošlosti, Parižani su se već izjašnjavali o sličnim pitanjima: na referendumu iz 2023. izglasali su zabranu iznajmljivanja električnih trotineta, a prošle godine poskupljenje cena parkinga od tri puta za velika terenska vozila.
KLIMA101 NEDELJNI NEWSLETTER
Uprkos skorašnjim promenama, Pariz zaostaje za evropskim prestonicama kada je u pitanju zelena infrastruktura, a koja uključuje privatne bašte, parkove, drvorede i vlažna staništa.
Prema podacima Evropske agencije za životnu sredinu, tek 26% glavnog grada Francuske zauzima zelena infrastruktura, dok je prosek evropskih prestonica 41%.
Sa 31% zelene infrastrukture, bolje od Pariza plasirao se čak i Beograd.