Norveška kompanija reciklira stare puteve i doprinosi smanjenju emisija ugljen-dioksida

Na svakih 30 metara obnovljenog puta emituje se 3,5 tona ugljen-dioksida manje u poređenju sa klasičnim metodom rekonstrukcije puteva, tvrde iz kompanije Carbon Crusher.

20/03/2022 autor: Srđan Vejnović
0

Norverška startap kompanija Carbon Crusher razvija mašine koje recikliraju stare i oštećene puteve koristeći vezivne materijale na biljnoj bazi. Inovativni pristup značajno smanjuje emisije ugljen-dioksida koje su povezane sa rekonstrukcijom puteva. 

Ova norverška kompanija razvila je posebnu mašinu koja „reciklira” stare puteve, tako što brusi gornji deo asfalta, i taj materijal usitnjuje u tolikoj meri da ga je moguće ponovo iskoristiti za popravku oštećenih delova puta. Zbog toga, u ovom procesu nisu potrebni novi materijali na mestu popravke, već se radi sa onim što je dostupno na licu mesta. Na ovaj način je moguće reciklirati i beton, ukoliko nije ojačan čelikom. Upotreba već dostupnih sirovina je važna inovacija i glavna prednost ove metode, napsram tradicionalnih, kakve koriste putari širom sveta, ali nije i jedina. 

Uobičajeno je da se za popravku puteva koristi bitumen, viskozni, lepljivi oblik sirove nafte, koji poput lepka vezuje kamenje i pesak u asfaltu. Carbon Crusher i ovde uvodi novinu. Za proces vezivanja koristi lignin, materijal koji se nalazi u drveću, a koji je čest nusproizvod papirne industrije. 

Pošto drveće hvata ugljen-dioksid iz atmosfere tokom rasta, ugrađivanje ovog materijala u put trajno zarobljava ovaj važan gas sa efektom staklne bašte. Lignin dobijen u papirnoj industriji do sada nije nalazio dovoljno isplativu primenu, pa se uglavnom vraćao u industrijske peći, na sagorevanje, kako bi se proizvela dodatna energija čime se iz njega oslobađao ugljen-dioksid nazad u amtosferu.

KLIMA101 NEDELJNI NEWSLETTER

Novom metodom sprečava se značajna emisija ugljen-dioksida, a osim toga je brži, jeftiniji i bolji za životnu sredinu, tvrde iz kompanije Carbon Crusher. Oni procenjuju da čitav proces rekonstrukcije puta, recilkiranjem i primenom lignina, smanjuje emisije ugljen-dioksida za 3,5 tone na svakih 30 metara obnovljenog puta, u poređenju sa klasičnim metodom. 

Tim koji stoji iza ovog startapa je svoje rezultate do sada pokazao na norverškim putevima, a u budućnosti planiraju da prošire delovanje i sam proces učine još efikasnijim. U tom clilju rade na razvoju posebnih softvera koji prate stanje na putevima uz pomoć satelita, istražuju druge načine za poboljšanje puteva i opreme koju koriste, razmatraju alternativna goriva i planiraju automatizaciju celog procesa.

Komentari (0)

OSTAVI KOMENTAR