Amsterdamski aerodrom prvi na svetu smanjuje broj letova zarad smanjenja štetnih emisija i zagađenja

Od kraja sledeće godine sa aerodroma Šipol obavljaće se 440 hiljada letova godišnje što je za oko 12% manje u odnosu na broj letova 2019.

29/07/2022 autorka: Jelena Kozbašić
0

Aerodrom Šipol u Amsterdamu će od sledeće godine trajno ograničiti broj letova – a kao glavni ciljevi ovog poduhvata navode se smanjenje buke, poboljšanje kvaliteta vazduha i borba protiv klimatskih promena. Ovo je, prema navodima medija, prvi svetski aerodrom koji se odvažio na taj korak.

Kako je najavila nacionalna vlada, počev od novembra 2023. godine, sa aerodroma u Amsterdamu obavljaće se 440 hiljada letova godišnje što je za oko 12% manje u odnosu na broj letova 2019. Holandija teži postizanju ravnoteže između velikog, međunarodnog aerodroma, koji donosi korist poslovnoj zajednici, i bolje, zdravije životne sredine.

Prema najnovijoj statistici, Šipol je četvrti najprometniji aerodrom po broju putnika u Evropi – prošle godine njegove usluge koristilo je preko 25 miliona putnika. Pre pandemije broj putnika bio je skoro tri puta veći, iznosio je preko 71 miliona.

Aerodrom je smešten u veoma urbanizovanom i prometnom području, a njegove negativne uticaje posebno oseti lokalno stanovništvo zbog buke aviona. Oni su takođe zabrinuti oko posledica koje Šipol ima po njihovo zdravlje, prirodu i klimu.

„Želim da obezbedimo sigurnost, uključujući i sigurnu budućnost, kako avijaciji tako i onima koji žive u blizini aerodroma”, objasnio je Mark Habers, holandski ministar infrastrukture i upravljanja vodama.

Uprkos tome što se ne očekuje da primer Šipola slede drugi aerodromi, ovo ograničenje oslabiće argumente za njihovo proširenje.

KLIMA101 NEDELJNI NEWSLETTER

Avio-saobraćaj je odgovoran za oko 2% ukupnih emisija ugljen-dioksida na globalnom nivou. Dekarbonizacija ovog sektora je u trenutnim uslovima izuzetno izazovna (kako u vazduhu tako i na kopnu), ali upravo aerodrom u Amsterdamu pokazuje da nije i nemoguća.

Šipol želi da od 2030. godine u svom poslovanju dostigne potpunu karbonsku neutralnost. Aerodrom već deset godina unazad ugljen-dioksid koji oslobodi kroz svoje aktivnosti kompenzuje ulaganjem u razvoj solarnih elektrana u Indiji. Energiju sunca koristi i sam Šipol – i to pomoću solarnih panela postavljenih na krovovima objekata u sastavu aerodroma

Zalaganja ovog aerodroma u Amsterdamu u svrhu ostvarivanja neto-nultih emisija do 2030. prepoznao je i Međunarodni savet aerodroma (ACI). U sklopu nezavisnog programa sertifikacije ACA, koji služi kao pokazatelj napretka aerodroma u redukciji ispuštanja gasova sa efektom staklene bašte, Šipolu je u junu ove godine dodeljen najviši rang.

Komentari (0)

OSTAVI KOMENTAR