Zbogom čekanju autobusa na vrućini: Sevilja dobija stanice koje smanjuju temperaturu i do 20 °C

Ako ste ikada čekali autobus na usijanom beogradskom betonu, ispod usijanog limenog krova, možda će vam teško biti da zamislite autobuske stanice koje se planiraju u španskom gradu Sevilji

24/07/2023 autorka: Jelena Kozbašić
0

U Sevilji će već naredne godine stanovnici autobus čekati u mnogo prijatnijim uslovima čak i kada je vreme pakleno vruće – nove autobuske stanice hlade korisnike i smanjuju temperature u svojoj neposrednoj blizini, i to i do 20 °C.

Prošle nedelje živa u termometru u Sevilji premašila je četrdeseti podeljak na Celzijusovoj skali, a u nekim krajevima je izmereno čak 44 °C.

Ipak, toplotni talasi nisu novina za ove prostore. Štaviše, upravo je Sevilja prvi grad u svetu koji je počeo da ih imenuje. U svetlu klimatskih promena, tamo se očekuju još veće vrućine zbog čega su mere prilagođavanja na rastuće temperature izuzetno bitne.

Jedna od njih su i tzv. bioklimatske autobuske stanice.

Ako temperatura napolju, recimo, dostigne 42 °C, toplotni osećaj unutar nadstrešnice bio bi otprilike 23 °C, istakao je industrijski inženjer Hoze Sančez za britanski medij Telegraph.

Kakva tehnologija omogućava ovako nešto?

Prema Sančezovim rečima, ove autobuske stanice nisu nalik klima uređajima koji proizvode hladan vazduh, već su sličnije frižiderima i emituju hladnoću.

Reč je zapravo o sistemu koji čine podzemni rezervoar vode, rashladni moduli, senzori i solarni paneli.

U rezervoaru ispod zemlje skladišti se 500 litara vode koja se tokom noći hladi u rashladnim modulima. Rezervoar je povezan sa krovom stanice, na kojoj se nalaze senzori i solarni paneli. Senzori na osnovu temperature okruženja ili prisustva ljudi koji čekaju autobus, aktiviraju kruženje vode i rashlađivanje.

Zahvaljujući solarnim panelima, energija za sve procese potiče od Sunca, što znači da je stuktura samoodrživa. Efekat hlađenja traje između 10 i 20 minuta koliko putnici obično čekaju na autobus.

KLIMA101 NEDELJNI NEWSLETTER

Stanice, koje će raditi tokom najvrelijeg dela dana, od 1 do 7 posle podne, dizajnirali su istraživači sa Više tehnološke škole inženjerstva u Sevilji. Autori projekta su svoju ideju detaljno predstavili u studiji objavljenoj u časopisu Science Talks.

S obzirom na rastuće temperatura širom sveta, ovaj izum mogao bi da se primeni u odgovoru na klimatske promene i izvan Sevilje.

Komentari (0)

OSTAVI KOMENTAR