Papa Franja vozi se u prvom električnom papamobilu

Početkom decembra, papa je od Mercedes-Benza dobio prvi papamobil na električni pogon. To znači da njegova buduća lokalna putovanja neće oslobađati štetne emisije

26/12/2024 autorka: Jelena Kozbašić
0
Foto: Mercedes

U utorak, 24. decembra, na Badnje veče po gregorijanskom kalendaru, papa Franja svečano je otvorio Sveta vrata na bazilici Svetog Petra u Rimu i na taj način otpočelo je obeležavanje jubilarne, odnosno Svete 2025. godine.

Neposredno pred tzv. Jubilej 2025, početkom meseca, papa je od Mercedes-Benca dobio papamobil koji je, prvi put u istoriji, električni. To znači da njegova lokalna putovanja više neće oslobađati štetne emisije.

„Sa novim papamobilom, papa Franja je prvi papa koji će putovati u potpuno električnom Mercedes-Bencu tokom svojih javnih nastupa”, kazao je izvršni direktor Mercedesa, Ola Kalenius. „Sa ovim papamobilom, šaljemo jasan poziv na elektromobilnost i dekarbonizaciju.”

Nemački auto-proizvođač isporučio je i prvi papamobil davne 1930. godine i od tada redovno sarađuje sa Vatikanom. Poslednjih 45 godina papamobil pripada Mercedesovoj G klasi, ali se vozilo posebno prilagođava za potrebe poglavara Katoličke crkve, a to je bio slučaj i ovog puta.

U zadnjem delu papamobila nalazi se centralno pozicionirano, rotirajuće sedište, što omogućava fleksibilno kretanje i obraćanje publici iz različitih uglova. Iza papinog, sa leve i desne strane, integrisana su još dva pojedinačna sedišta za dodatne putnike.

Automobil je opremljen krovom koji može da se spusti ili pak podigne radi bezbednosti pape. Nakon pokušaja ubistva pape Jovana Pavla II, 1981. godine, korišćen je krov otporan na metke, ali papa Franja smatra da ga staklo razdvaja od vernika i preferira da se vozi u otvorenom vozilu.

Govoreći o tome jednom prilikom, papa Franja je izjavio:

„Ne mogu da pozdravim ljude i kažem im da ih volim unutar konzerve sardina iako je napravljena od stakla. Za mene to je zid.”

Pošto su tokom javnih pojavljivanja neophodne male brzine, papamobil na struju prilagođen je i ovom zahtevu.

Uprkos modernizaciji papinog prevoznog sredstva, tradicija se i dalje poštuje… Slično kao i kod većine prethodnih vozila poglavara Katoličke crkve, i električni papamobil bele je boje i ima registarsku tablicu SCV 1. SCV predstavlja skraćenicu od latinskog izraza za Državu Vatikanskog Grada, Status Civitatis Vaticanae.

Novi Mercedes nultih emisija u skladu je sa zelenim nastojanjima pape Franje, koja su otelotvorena i u njegovom pismu crkvama i vernicima iz 2015. godine, naslovljenom „Laudato Si”. U njemu, papa je otvoreno kritikovao neodgovorni ekonomski razvoj i konzumerizam i izrazio duboko žaljenje zbog uništenja životne sredine i globalnog zagrevanja, ali i pozvao sve ljude na brzu, udruženu akciju.

U planu je da i svaki naredni papamobil do 2030. takođe bude električni.

Ali i dalje od toga… Vatikan teži tome da do kraja decenije dekarbonizuje čitav svoj vozni park. Ukoliko u toj nameri uspe, biće to prva zemlja na čitavom svetu koja ima isključivo električna, karbonski neutralna vozila.

KLIMA101 NEDELJNI NEWSLETTER

Iako je u pitanju najmanja svetska država, nastojanja Vatikana u energetskoj tranziciji imaju veliki odjek – i ne tiču se samo saobraćaja.

Ranije ove godine, tačnije na dan letnje dugodnevice, 21. juna, papa Franja najavio je izgradnju solarne elektrane na objektu u vlasništvu Vatikana, na oko 20 kilometara od Rima. Čista energija sunca mogla bi u potpunosti da pokrije vatikansku potrošnju.

Komentari (0)

OSTAVI KOMENTAR