Foto: Wikimedia / Ademarista
U avgustu prošle godine, popularni elektronski sastav iz Ujedinjenog Kraljevstva, Massive Attack, održao je u Bristolu jednodnevni festival.
Ne samo da je to bio njihov prvi nastup u rodnom gradu u poslednjih pet godina, već je događaj bio organizovan sa veoma specifičnim i bitnim ciljem na umu: Massive Attack želeo je da to bude festival sa najnižim emisijama gasova koji zagrevaju planetu.
Šou se simbolično zvao ACT 1.5 kao poziv na akciju i aluzija na donju, ambiciozniju granicu iz Pariskog sporazuma o zauzdavanju globalnog zagrevanja na 1,5 °C.
U svojim namerama o dekarbonizaciji Massive Attack je i uspeo. Vodeći producent, Mark Don, kazao je da je to bio „najčistiji, najzeleniji festivalski događaj ikada organizovan”.
Ovo nisu samo neke subjektivne Donove ocene, već su one potvrđene i izveštajem Centra za istraživanje klimatskih promena Tindal.
Ali kako je zapravo Massive Attack zaslužio ovu titulu?
Umesto dizel generatora, struju su obezbeđivale baterije u kojima je bila uskladištena energija iz obnovljivih izvora. Emisije su u tom sektoru smanjene za 98% u poređenju sa događajima slične veličine.
Svakako, održivost festivala koji je posetilo čak 32 hiljade ljudi nije stala na korišćenju zelene struje…
S obzirom na to da se na štandovima prodavala isključivo veganska hrana, s fokusom na lokalno proizvedene namirnice, karbonski otisak je i na tom polju znatno manji nego inače, tačnije za 89%.
Kada je reč o otpadu, ključni prioritet je bilo da se sve prikupi i prosledi na kompostiranje ili reciklažu, bilo da je reč o ostacima od hrane, pakovanjima ili pak metalnim limenkama. Korišćenje plastike za jednokratnu upotrebu nije bilo dozvoljeno.
Massive Attack odlučio je da se ovom prilikom obračuna i sa najvećim izvorom štetnih emisija kada su u pitanju uživo nastupi, odnosno prevozom publike.
Iako je ovo segment na koji organizatori verovatno imaju najmanje direktnog uticaja, implementirano je nekoliko različitih strategija za ublažavanje karbonskog otiska prevoza.
Najpre, u pretprodaji, karte je moglo da kupi samo lokalno stanovništvo. A fanovi koji su na festivalu pokazali voznu kartu, imali su pristup posebnom baru sa toaletima. Takođe, oni koji su karte za voz kupili preko partnerske aplikacije Train Hugger doprineli su sadnji skoro četiri hiljade stabala drveća.
Sa železničke stanice do lokacije festivala, udaljene oko 4,5 kilometara, organizatori su obezbedili prevoz električnim autobusima koji su posetiocima bili na raspolaganju i za povratak nazad nakon događaja.
Emisije iz prevoza tako su smanjene za 70%. Ali uprkos tom uspehu, treba imati u vidu da je pet procenata publike – koliko je na festival došlo avionom – proizvelo čak 64% ukupnih emisija ovog događaja.
KLIMA101 NEDELJNI NEWSLETTER
Sami članovi elektronskog sastava, Robert Del Naja i Grent Maršal, žive ono što propovedaju pa na svoje evropske nastupe putuju vozovima i izbegavaju letenje kako bi smanjili štetne emisije. Čak su odbili da nastupe na ovogodišnjem izdanju festivala Koačela zbog brige o uticaju na životnu sredinu.
Međutim, nastup na Arsenal festu nisu odbili tako da će domaća publika imati priliku da sluša Massive Attack 26. juna u Kragujevcu.
Massive Attack je 2019. godine, u saradnji sa Centrom Tindal, izradio mapu puta za muzičku industriju u Ujedinjenom Kraljevstvu kojim se umetnici ohrabruju da nose manje opreme i prestanu da putuju privatnim avionima.