Sutkinja iz Brazila obustavila projekat asfaltiranja puta kroz srce Amazonske prašume

Razlog za takvu presudu leži u zabrinutosti da bi ovaj projekat mogao da doprinese daljem krčenju Amazonije i samim tim, klimatskim promenama

02/08/2024 autorka: Jelena Kozbašić
0
Foto: Wikimedia / Ben Sutherland / CC BY 2.0

Odlukom federalnog suda u Brazilu obustavljen je podvig asfaltiranja auto-puta koji prolazi kroz srce Amazonije, jednog od svetskih centara biodiverziteta i najbitnijih ponora ugljenika.

Razlog za takvu presudu leži u zabrinutosti da bi ovaj projekat, uprkos podršci lokalnih zajednica, mogao da doprinese uništavanju tamošnje bogate prirode i samim tim, klimatskim promenama, prenose svetski mediji.

BR-319, u dužini od oko 900 kilometara, jedini je auto-put koji povezuje grad Manaus, sa preko dva miliona stanovnika, sa južnijim urbanim centrima.

Ovaj put prolazi kroz Amazonsku prašumu, uključujući i teritorije koje naseljavaju starosedelački narodi. Oko jedne polovine saobraćajnice trenutno je zemljano.

Vlada bivšeg brazilskog predsednika, desničara Žaira Bolsonaroa, odobrila je 2022. godine asfaltiranje auto-puta BR-319. Međutim, zbog straha od krčenja Amazonije i produbljivanja problema klimatskih promena, federalni sud je ove nedelje zaustavio projekat.

Slučaj je pokrenula mreža Klimatska opservatorija, koju čini 107 ekoloških, civilnih i akademskih grupa, sa argumentom da bi preliminarna dozvola mogla prouzrokovati masovno uništavanje netaknute prašume.

U svojoj odluci, sutkinja Marija Elisa Andrade složila se sa tužiocima, navodeći da je dozvola zanemarila analize nacionalne agencije za životnu sredinu, Ibama. Pre samog asfaltiranja, potrebne su mere za kontrolu deforestacije u regionu, stoji se u sudskim dokumentima.

Kako je novinskoj agenciji The Associated Press rekla Sueli Araujo iz Klimatske opservatorije, inače nekadašnja predsednica Ibame, za pravosuđe Brazila je bez presedana da poveže infrastrukturni projekat sa klimatskim promenama.

„Pravda je zadovoljena”, izjavila je ona. „Važnost ove odluke je ogromna.”

Preliminarna dozvola predstavlja ključni korak ka konačnom „zelenom svetlu” zato što znači da je projekat prošao kako ekološke, tako i ekonomske analize.

Mada radovi još nisu počeli, i očekuje se još administrativnih poslova, odluka federalnog suda nesumnjivo produžava proces. Naime, vlada Brazila, koju sada predvodi Luiz Inasio Lula da Silva, dužna je da ponovo proceni uticaj asfaltiranog auto-puta na životnu sredinu, klimu i starosedelačke narode.

KLIMA101 NEDELJNI NEWSLETTER

S obzirom na to da je velika deonica zapravo nesfaltirana, odnosno od zemlje, ti delovi auto-puta BR-319 postaju neprohodni tokom sezone kiša. To i drvoseče drži podalje.

Ipak, postoji rastući pritisak da se put asfaltira, ali i briga da bi to moglo da dovede do skoka u stopama deforestacije.

Izgleda da novi predsednik Lula, koji je na vlast stupio 2023. i obećao nulto krčenje Amazonije, smatra da je moguće pomirenje te dve strane: naime, on je u prošlosti govorio u korist asfaltiranja auto-puta BR-319, naglašavajući da to može da se izvede dok se istovremeno štiti životna sredina.

Prema podacima sa online platforme Climate Watch, Brazil je peti najveći emiter gasova sa efektom staklene bašte na svetu. Dosta štetnih emisija je upravo posledica uništavanja Amazonske prašume koje je za vreme Bolsonaroa dostiglo rekordne nivoe.

Tokom 2023, krčenje Amazonske prašume u Brazilu se prepolovilo
Komentari (0)

OSTAVI KOMENTAR