Hemijska kompanija Twelve saopštila je da je uspešno proizvela mlazno gorivo od ugljen-dioksida. Time je, prema sopstvenim tvrdnjama, demonstrirala da put do energetski efikasne i perspektivne defosilizacije vazduhoplovstva i te kako postoji.
Sintetičko gorivo pod nazivom E-Jet® ne sadrži naftne derivate i pravi se zahvaljujući posebnoj tehnologiji za transformaciju ugljen-dioksida pomoću elektrolize, koju je kompanija Twelve razvila u saradnji sa kompanijom Emerging Fuels Technology. Ugljen-dioksid koji se koristi hvata se iz vazduha. U procesu proizvodnje koristi se čista električna energija, a sagorevanje ovog goriva je čistije u poređenju sa petrohemijskim.
Kako se navodi, E-Jet®, tokom svog životnog ciklusa, ima 90% niže emisije u poređenju sa konvencionalnim mlaznim gorivom. Zbog jednakog kvaliteta i performansi, njegova upotreba ne bi zahtevala izmene u dizajnu aviona, kao ni donošenje novih regulativa.
Pored toga što predstavlja zelenu i iskoristivu zamenu za kerozin, novo avio-gorivo je konkurentno i biogorivima kao njihova energetski efikasna alternativa. Uprkos tome što su održivija od standardnih mlaznih goriva, za proizvodnju biogoriva neophodno je mnogo energije i ogromne površine zemljišta.
Zahvaljujući svemu ovome, popularizacija sintetičkih goriva poput E-Jet-a u avijaciji mogla bi da dovede ovaj sektor do karbonske neutralnosti. Visok potencijal za povećanje obima proizvodnje ovog goriva za avio-industriju znači let u zeleniju budućnost.
Projekat razvoja goriva E-Jet® finansijski je podržalo Američko ratno vazduhoplovstvo.
KLIMA101 NEDELJNI NEWSLETTER
I naučnici sa Oksforda razvili su sopstveno zeleno avio-gorivo po sličnom principu
Na godišnjem nivou avioni utroše i do 455 milijardi litara mlaznog goriva i generišu oko milijardu tona ugljen-dioksida. Prema naučnim procenama, oko 3,5% dosadašnjeg globalnog zagrevanja vodi poreklo upravo iz avionskog saobraćaja. Posebno zabrinjava ubrzano pogoršanje situacije: količina emitovanog ugljen-dioksida porasla je za 75% između 1990. i 2012. godine. Ako se ovaj trend rasta ne stavi pod kontrolu, avio-transport će 2050. godine premašiti četvrtinu od ukupnog svetskog budžeta ugljen-dioksida.
Imajući na umu štetnost aviona po klimu, i tim naučnika sa Univerziteta Oksford razvio je isplativo, efikasno i sintetičko avio-gorivo od ugljen-dioksida pomoću jeftinog katalizatora na bazi gvožđa. Svoja saznanja predstavili su krajem prošle godine u naučnom časopisu Nature Communications.
Prethodni pokušaji pretvaranja ugljen-dioksida u mlazno gorivo bili su komplikovani i skupi, a kompanija Twelve i istraživači sa Oksforda pokazali su da postoji mogućnost da se ovaj proces obavi na ekonomski isplativ način.
Da li ćemo jednog dana zaista biti u mogućnosti da letimo ne narušavajući planetu, ostaje da vidimo.