U Švajcarskoj se po prvi put na svetu planira postavljanje solarnih panela između železničkih šina

Oko polovine od ukupno 1,16 miliona kilometara pruge na globalnom nivou može da bude opremljeno ovim neobičnim fotonaponskim sistemom, tvrdi startap Sun Ways

31/03/2023 autorka: Jelena Kozbašić
0
Fotografija: Screenshot (Sun Ways)

Zamislite da putujete vozom, a ispod vas solarni paneli proizvode struju. Iako u kontekstu srpske železnice, ovo možda deluje kao naučna fantastika, u Švajcarskoj je ovakva transformacija železničkog saobraćaja na korak od ostvarenja.

Nakon što dobije odobrenje Federalnog ministarstva za transport, startap kompanija Sun Ways treba da započne instalaciju solarnih panela između šina u blizini stanice Buts na zapadu zemlje.

„Solarizacija” pruge pionirski je poduhvat u svetu, a kompanija je rešenje razvila u saradnji sa Politehničkom školom iz Lozane i Švajcarskom agencijom za inovacije.

Kako se navodi, fotonaponski sistem može da se sastavi u fabrici i da se dopremi do lokacije posebnim vozom koji će postavljati module, širine jedan metar, između šina. Proces nalikuje razvlačenju tepiha na pod. U slučaju održavanja pruge, fotonaponski sistem može se po potrebi mehanički odstraniti.

Železnička mreža u Švajcarskoj dugačka je oko 7 hiljada kilometara i, prema kompanijskim tvrdnjama, potencijal za proizvodnju električne energije je ogroman. Navodno bi pomoću solarnih panela između šina mogao da se generiše 1 TWh struje što je dovoljno da pokrije oko 2% ukupne nacionalne potrošnje.

Ali kompanija nema nameru da stane na domaćem terenu i želi da se probije i na strana tržišta. Već su kontaktirali evropske i američke investitore u cilju industrijalizacije rešenja.

Evropa raspolaže prugom u dužini od 260 hiljada kilometara, dok na svetska železnička mreža premašuje 1,1 milion kilometara. Naravno, nema mnogo poente postavljati solarne panele u tunelima, ali Sun Ways veruje da oko 50% pruga na svetu može biti opremljeno njihovim fotonaponskim sistemom.

KLIMA101 NEDELJNI NEWSLETTER

Međunarodna unija železnica izrazila je zabrinutost da bi u solarnim panelima mogle da nastanu mikro-pukotine što bi prouzrokovalo veći rizik od požara u zelenim područjima, kao i da bi odsjaj mogao da omete mašinovođe u toku upravljanja vozovima.

Međutim, kompanija tvrdi da su njihovi fotonaponski sistemi otporniji u odnosu na konvencionalne i da postoji mogućnost implementacije anti-reflektivne tehnologije.

Ugrađeni senzori omogućiće normalno funkcionisanje, a za uklanjanje prašine sa površine solarnih panela mogle bi da se koriste četke prikačene na kraj vozova.

Čak ni led i sneg ne bi omeli rad horizontalnog fotonaponskog sistema s obzirom na to da se radi na razvoju rešenja za topljenje ledenih naslaga.

Struja koju budu generisali solarni paneli odvodiće se do električne mreže i koristiti za snabdevanje domaćinstava zato što bi bilo komplikovanije da se njome napaja železnica.

Komentari (0)

OSTAVI KOMENTAR