Fotografija: Screenshot (Sun Ways)
Zamislite da putujete vozom, a ispod vas solarni paneli proizvode struju. Iako u kontekstu srpske železnice, ovo možda deluje kao naučna fantastika, u Švajcarskoj je ovakva transformacija železničkog saobraćaja na korak od ostvarenja.
Nakon što dobije odobrenje Federalnog ministarstva za transport, startap kompanija Sun Ways treba da započne instalaciju solarnih panela između šina u blizini stanice Buts na zapadu zemlje.
„Solarizacija” pruge pionirski je poduhvat u svetu, a kompanija je rešenje razvila u saradnji sa Politehničkom školom iz Lozane i Švajcarskom agencijom za inovacije.
Kako se navodi, fotonaponski sistem može da se sastavi u fabrici i da se dopremi do lokacije posebnim vozom koji će postavljati module, širine jedan metar, između šina. Proces nalikuje razvlačenju tepiha na pod. U slučaju održavanja pruge, fotonaponski sistem može se po potrebi mehanički odstraniti.
Železnička mreža u Švajcarskoj dugačka je oko 7 hiljada kilometara i, prema kompanijskim tvrdnjama, potencijal za proizvodnju električne energije je ogroman. Navodno bi pomoću solarnih panela između šina mogao da se generiše 1 TWh struje što je dovoljno da pokrije oko 2% ukupne nacionalne potrošnje.
Ali kompanija nema nameru da stane na domaćem terenu i želi da se probije i na strana tržišta. Već su kontaktirali evropske i američke investitore u cilju industrijalizacije rešenja.
Evropa raspolaže prugom u dužini od 260 hiljada kilometara, dok na svetska železnička mreža premašuje 1,1 milion kilometara. Naravno, nema mnogo poente postavljati solarne panele u tunelima, ali Sun Ways veruje da oko 50% pruga na svetu može biti opremljeno njihovim fotonaponskim sistemom.
KLIMA101 NEDELJNI NEWSLETTER
Međunarodna unija železnica izrazila je zabrinutost da bi u solarnim panelima mogle da nastanu mikro-pukotine što bi prouzrokovalo veći rizik od požara u zelenim područjima, kao i da bi odsjaj mogao da omete mašinovođe u toku upravljanja vozovima.
Međutim, kompanija tvrdi da su njihovi fotonaponski sistemi otporniji u odnosu na konvencionalne i da postoji mogućnost implementacije anti-reflektivne tehnologije.
Ugrađeni senzori omogućiće normalno funkcionisanje, a za uklanjanje prašine sa površine solarnih panela mogle bi da se koriste četke prikačene na kraj vozova.
Čak ni led i sneg ne bi omeli rad horizontalnog fotonaponskog sistema s obzirom na to da se radi na razvoju rešenja za topljenje ledenih naslaga.
Struja koju budu generisali solarni paneli odvodiće se do električne mreže i koristiti za snabdevanje domaćinstava zato što bi bilo komplikovanije da se njome napaja železnica.