Čuveni britanski medij Financial Times objavio je 20. aprila listu evropskih klimatskih vođa za 2023. godinu: u pitanju je spisak 500 kompanija u Evropskoj uniji koje najviše, odnosno najuspešnije rade na zauzdavanju sopstvenih emisija gasova staklene bašte.
Na čelu kolone je švedska telekomunikaciona kompanija „Telia”, a u najbolje rangiranih deset nalaze se i „Dojče Telekom”, „Porše” i španski gigant u svetu proizvodnje odeće „Inditeks”, u čijem vlasništvu se nalaze poznati brendovi kao što su Zara, Bershka, Massimo Dutti, Oysho, Pull&Bear i Stradivarius.
Ako se pitate kako je moguće da se među „klimatskim vođama” nađu i proizvođači automobila i tekstilni konglomerati, koji su globalno među najvećim emiterim gasova staklene bašte – metodologija koju koristi Financial Times meri pre svega smanjenje intenziteta emisija, tj. smanjenje udela štetnih emisija po zarađenom milionu evra.
Samim tim, cilj istraživanja je da otkrije kompanije koje su u svojim zelenim tranzicijama najuspešnije, nezavisno od njihove veličine, kao i od baze, odnosno početne tačke emisija.
Kako navode u Financial Times, metodologija je ove godine bila pooštrena: pored merenja intenziteta emisija i njegovog smanjenja, u računicu su ušli i faktori kao što je transparentnost u objavljivanju podataka o indirektnim emisijama duž celokupnih proizvodnih lanaca, kao i učešće u međunarodnoj inicijativi Science Based Targets, u okviru koje kompanije mogu izneti svoje klimatske ciljeve i rokove za njihovo ispunjenje.
Uredništvo medija je određen broj kompanija unapred diskvalifikovalo, pre svega među onima koje su se dokazano upuštale u tzv. greenwashing, kao i one koje su aktivno uključene u procese deforestacije ili potrage za novim izvorima fosilnih goriva.
KLIMA101 NEDELJNI NEWSLETTER
Pošto se podaci korišćeni za istraživanje oslanjaju pre svega na samostalno izveštavanje samih kompanija, njih naravno treba uzeti sa dozom rezerve. Međutim, kako navodi Financial Times, rezultate je recenzirao GreenWatch, tim istraživača sa Univerzitetskog koledža u Dablinu, autora alata koji koristi veštačku inteligenciju kako bi prepoznao greenwashing.
Među 500 kompanija, doduše na samom kraju kolone na 493. mestu, našla se i jedina kompanija iz šireg regiona: slovenačka „Krka”.