U Amsterdamu otvoren parking za 7 hiljada bicikala – i to pod vodom

Sa kapacitetom od 7 hiljada mesta, parkiralište za bicikle na Centralnoj železničkoj stanici u holandskoj prestonici najveće je u Amsterdamu. Ali njegova glavna posebnost leži u poziciji: nalazi se u potpunosti ispod vode

26/01/2023 autorka: Jelena Kozbašić
0

Iako je Holandija nadaleko poznata po razvijenoj infrastrukturi za bicikliste, novi biciklistički parking podiže nacionalnu opijenost na potpuno drugi nivo.

Sa kapacitetom od 7 hiljada mesta, parkiralište za bicikle na Centralnoj železničkoj stanici u holandskoj prestonici najveće je u Amsterdamu. Ali njegova glavna posebnost leži u poziciji: nalazi se u potpunosti ispod vode, i prvo je takvo u svetu.

Garaža vredna 60 miliona evra otvorena je 26. januara. Kako se navodi, građani mogu da svoje bicikle parkiraju potpuno besplatno do 24 sata, a korišćenje svakog narednog dana košta 1,35 evra. Korisnicima je na raspolaganju i servis u kojem mogu da poprave svoje dvotočkaše.

Saobraćajne gužve su problem velikih urbanih sredina širom sveta, ali u Amsterdamu, gradu u kojem broj bicikala premašuje broj stanovnika, njih prave i dvotočkaši koji su parkirani svuda. Futurističko parkiralište doprineće rešavanju ovog problema na nesvakidašnji način, pomerajući bicikle ispod vode, ali ono predstavlja samo jedan korak u rekonstrukciji ekstremno prometnog dela grada.

KLIMA101 NEDELJNI NEWSLETTER

Okruženje Centralne železničke stanice, pored gradske luke, dugo služi za ulazak putnika u Amsterdam. U poslednjih pet godina izgled mu se znatno promenio u odnosu na 20. vek – na kopnu je prostor oduzet automobilima u korist biciklista i pešaka. Neki putevi su očišćeni kako bi se fokus bacio na ključnu prostornu odliku, vodu, koja sada teče oko istorijske stanice podignute na veštačkim ostrvima.

U međuvremenu, podzemlje je dobilo dve metro stanice, a nova garaža za bicikle poslednji je segment transformacije koji je započet 2019. Do parkinga, smeštenog devet metara ispod zemlje, dolazi se pomoću zakrivljene staze.

Da bi sproveli ovaj ambiciozni projekat u delo, Holanđani su morali da isuše tamošnje jezero.

S obzirom na blizinu centralne železničke stanice i razvijenost javnog prevoza, ova garaža biće veoma korisna za vozače bicikla koji putuju vozom ili autobusom. Dodatno, lokacija omogućava i lak dolazak do najužurbanijih delova Amsterdama peške.

Povezanost različitih vidova transporta, poput ove, postaje sve bitnija u gradovima zato što ljudi, u cilju smanjenja svog karbonskog otiska i troškova putovanja, sve više menjaju svoje zagađujuće četvorotočkaše čistijim i jeftinijim alternativama.

KLIMA101 NEDELJNI NEWSLETTER

Prosečan Holanđanin u toku dana na svom biciklu pređe u proseku 2,6 kilometara. Šta kada bismo svi bili malo više poput njih i češće pedalirali umesto da smo za volanom?

Tada bi svetske emisije ugljen-dioksida opale za 686 miliona tona godišnje, pokazala je jedna studija iz prošle godine. Perspektive radi, to je skoro 17 puta više od količina ugljen-dioksida koje Srbija oslobađa u toku godine

Komentari (0)

OSTAVI KOMENTAR