Zelena propusnica za železnicu u Portugalu: Nova mesečna karta za vozove koštaće samo 20 evra

Prema rečima premijera Luiza Montenegra, ovo je „investicija u ljude, investicija u životnu sredinu, investicija u budućnost”

07/10/2024 autorka: Jelena Kozbašić
0

Kako bi ublažili štetne emisije i zagađenje iz saobraćaja, nekoliko zemalja i gradova širom sveta smanjilo je cenu karti za javni prevoz. Poslednji u nizu je Portugal: ova zemlja Pirinejskog poluostrva uskoro uvodi mesečnu propusnicu za vozove za samo dvadeset evra.

Novitet, pod nazivom Zelena propusnica za železnicu, u avgustu ove godine najavio je premijer Luis Montenegro, a prošle nedelje inicijativu je odobrilo veće ministara, prenose mediji.

Mesečna propusnica omogućiće korisnicima da putuju na gotovo svim gradskim, međugradskim, regionalnim i međuregionalnim linijama kojim upravlja državna železnička kompanija Comboios de Portugal (CP).

Sa druge strane, karta neće važiti u brzim vozovima Alfa Pendular, kao ni u drugim tipovima javnog prevoza poput metroa, ali ni u gradskim vozovima u oblasti Lisabona i Porta.

Ipak, to ne znači da putnici koji se odluče na kupovinu nove mesečne propusnice neće ostvariti značajne uštede: poređenja radi, vozna karta u drugoj klasi od Lisabona do grada Koimbra trenutno košta 21,3 evra.

U dokumentu koji je videla portugalska novinska agencija Lusa navodi se da će u međugradskim vozovima biti obavezna rezervacija sedišta najmanje 24 sata unapred. Korisnici mesečne propusnice moći će da rezervišu dva besplatna sedišta u dva odvojena putovanja svakog dana.

Prema rečima premijera, ovo je „investicija u ljude, investicija u životnu sredinu, investicija u budućnost”, a inicijativa će biti deo šireg plana za mobilnost čiji je cilj da olakša korišćenje održivih vidova transporta.

„Oni koji žive u Bragi i žele da odu u Porto ili Aveiro, oni koji žive u Aveiru i žele da odu u Leiriju ili Lisabon, oni koji žive u Leiriji i žele da odu u Lisabon ili Faro, imaće priliku da za dvadeset evra mesečno iskoriste mogućnost putovanja portugalskom železnicom i da se pored toga kreću štiteći životnu sredinu”, kazao je ranije Luis Montenegro.

Međutim, ne dele svi premijerov entuzijazam. Iz komisije radnika zaposlenih u CP-u upozoravaju da će mesečna propusnica biti finansijska katastrofa za državnu železničku kompaniju i otkrivaju manjak kapaciteta da se odgovori na povećanu potražnju.

U narednom periodu očekuju se informacije o tome ko će moći da koristi mesečnu propusnicu po sniženoj ceni i kada će tačno biti dostupna.

Prethodno je planirano da primena počne pre kraja septembra, ali „taj voz je prošao”. Vlada je nedavno saopštila da se uvodi pre kraja godine posle pregovora sa CP-om kako bi se osigurala efikasna i sigurna implementacija programa uz garantovan kvalitet usluge.

Ako želimo čistiji i zdraviji grad, da li je pravo rešenje – besplatan gradski prevoz?

KLIMA101 NEDELJNI NEWSLETTER

Zahvaljujući mesečnoj propusnici koja je doduše, pored regionalnih vozova, obuhvatala i autobuse i tramvaje, Nemačka je tokom leta 2022. smanjila emisije ugljen-dioksida za skoro dva miliona tona zato što su Nemci, zbog niske cene, svoje automobile masovno zamenili razvijenom mrežom javnog prevoza. 

Za mesec dana putovanja u Nemačkoj, stanovnici od aprila prošle godine treba da izdvoje nešto više novca, 49 evra (a u Berlinu 29 evra). Bez obzira na ovo „poskupljenje” u odnosu na tromesečnu akciju, karta je zapravo jeftinija nego u normalnim okolnostima, pa je dva meseca nakon što je uvedena zabeležen porast broja putnika u vozovima,

Ovo se smatra „najvećom reformom javnog prevoza u nemačkoj istoriji”, ali ostaje pitanje da li je na duge staze finansijski održiva, a cena mesečne propusnice već naredne godine skočiće za devet evra.

Izveštaj: U Evropi, Beograđani su među najmanje zadovoljnim javnim prevozom
Komentari (0)

OSTAVI KOMENTAR