Studija istraživača sa Harvarda je pokazala da su strogi standardi proizvodnje vozila, koji su doveli do smanjenja štetnih gasova, na teritoriji SAD-a, u toku jedne decenije spasili na desetine hiljada života.
Novo istraživanje sa američkog univerziteta procenjuje da se društvena dobit od redukcije izduvnih gasova u saobraćaju meri u milijardama dolara.
Da bi došli do tačnih procena istraživači su napravili model koji upoređuje uticaj strogih propisa proizvodnje vozila na zdravlje i klimu sa scenarijima u kojima bi te regulative bile labavije ili ne bi postojale.
Model koristi podatke o emisijama izduvnih gasova za 2017. godinu, a pored toga još tri o emisijama iz 2008, 2011. i 2014. godine, koji predstavljaju alternativne scenarije u kojima su efekti regulativa manji. Autori su u kalkulacije uključili detaljne nivoe zagađenosti vazduha širom države, različite tipove vozila koja su bila u upotrebi, epidemiološke podatke o smrtnosti i demografske trendove.
Broj smrtnih slučajeva koji se mogu dovesti u vezu sa zagađenjem od izduvnih gasova iz saobraćaja u 2017. procenjen je na oko 19.800, dok je devet godina ranije, u 2008. godini, broj takvih smrti procenjen na oko 27.000, skoro za trećunu više. Rezultati studije su pokazali da bi u scenariju bez regulativa, kada bi vozila zadržala emisije štetnh supstanci na nivoima iz 2008. godine, u 2017. broj smrti povezan sa zagađenjem vazduha iznosio oko 48.200. Dakle, u periodu 2008. do 2017, bez regulativa bi umesto smanjenja broja smrti za trećinu došlo do povećanja za 74 odsto.
KLIMA101 NEDELJNI NEWSLETTER
Analize su pokazale da su društveni benefiti od smanjenja emisija štetnih izduvnih gasova imali vrednost od 270 milijardi dolara u 2017. godini. Broj spašenih života je najviše doprineo ovakvoj računici, dok se manji deo odnosi na smanjenju emisiju gasova sa efektom staklene bašte, koji kroz promene klime mogu da doprinesu smanjenju poljoprivredne produktivnosti, prirodnim katastrofama i drugim faktorima.
Autori ističu da su ove prednosti ograničene i da bi rast populacije koja je u proseku sve starija, a time i osetljivija na zagađenje, kao i usled trenda da vozači kupuju sve veće automobile i voze više, mogli da umanje pozitivan efekat koje su postigle dosadašnje regulative.Jedan od autora studije, Džon Špengler, profesor za očuvanje životne sredine i stanovanje ističe: „Zaključci naše studije daju na snazi argumentima za regulative na lokalnom nivou koje bi podsticale električna vozila i obeshrabrila upotrebu konvencionalnih vozila na benzin i koje bi učinile naše gradove pristupačnijim za nemotorizovano kretanje kao što su biciklizam ili pešačenje.”