Prošlo je 7 godina od revolucionarnog leta oko sveta bez kapljice mlaznog goriva. Avion Solar Impulse, prekriven sa 17 hiljada solarnih panela, tokom svoje dvogodišnje misije, prešao je preko 40 hiljada kilometara.
Nesvakidašnja letelica, sa rasponom krila Boinga 747 i težinom sportskog vozila, demonstrirala je moć obnovljive energije i potencijal za razvoj avijacije sa nultim ugljeničnim emisijama. Solar Impulse je sada ponovo u žiži interesovanja – ali u novom, nešto drugačijem obliku.
Solarni avion konstruisali su švajcarski istraživač Bertrand Pikard i švajcarski inženjer Bertrand Boršberg. Četiri godine nakon rekordnog leta, 2019, Solar Impulse otkupio je američko-španski startap Skydweller koji planira da avion pretvori u prvi pseudo-satelit za komercijalnu upotrebu.
Prema tvrdnjama direktora startapa, Roberta Milera, za CNN, pseudo-satelit je letelica koja može da ostane u vazduhu na neodređeno vreme, čak možda i do godinu dana. Mogao bi da se koristi za sve čemu služe konvencionalni sateliti – od prenosa informacija (telekomunikacije) preko snimanja Zemlje do praćenja prirodnih resursa i vremenskih prilika.
Ipak, pseudo-sateliti bi imali ozbiljnu prednost u odnosu na satelite koji već orbitriraju oko naše planete – veću fleksibilnost i niži negativan uticaj na životnu sredinu.
Naime, konstruisanje veštačkih satelita je skupo, a njihovo lansiranje vrši se pomoću raketa-nosača koje se napajaju fosilnim gorivima.
Solar Impulse je takođe održiviji zato što sateliti koji se trenutno koriste imaju ograničen životni vek, a po njegovom okončanju mogu da doprinesu rastućem problemu svemirskog otpada ili da čak oštete ozon oslobađajući opasne hemikalije.
KLIMA101 NEDELJNI NEWSLETTER
Uprkos tome što je za poletanje i sletanje solarnog aviona za sada neophodan pilot, radi se na njegovoj apsolutnoj automatizaciji i transformaciji u bespilotnu letelicu.
Najavljeno uklanjanje kokpita iz dizajna, pa samim tim i pilota, olakšaće vazduhoplov i stvoriće prostor za veću nosivost. Ovo će predstavljati ključni korak koji će omogućiti da avion leti nedeljama, pa čak i mesecima bez prestanka. Trenutni rekord Solar Impulse-a je pet dana.
Projekat je privukao pažnju Američke mornarice koja je investirala 5 miliona dolara za istraživanje primene ovog solarnog aviona u svrhe obavljanja pomorskih patrola. One se trenutno vrše pomoću dronova koji ne mogu da ostanu u vazduhu duže od 30 sati.