Kako bi dogovor drugara iz kafića mogao da rezultuje najvećom zonom bez automobila na svetu?

Berlin bi mogao da postane grad s najvećom urbanom zonom bez automobila na svetu. A sve to zahvaljujući građanskoj inicijativi rođenoj u potpuno neformalnim uslovima.

21/01/2022 autorka: Jelena Kozbašić
0

Godina je 2019. i tri drugara ispijaju piće u kafiću. Njihove teme ipak nisu slične onima o kojima se uobičajeno razgovara u tim prilikama. Oni razmatraju prilično radikalnu promenu: šta bi se desilo ukoliko bismo proterali automobile iz auto-centričnog Berlina? Nekoliko meseci kasnije iz njihove početne zamisli izrodila se grupa građana pod nazivom Odluka ljudi za Berlin bez automobila. Nemci su u ovoj svojoj odluci – poprilično odlučni. 

U saradnji sa advokatima koji nisu naplaćivali svoje usluge grupa građana predložila je zakon o osnivanju najveće urbane zone bez automobile na svetu koja bi bila omeđena kružnom prugom Ringbahn. Ovo područje obuhvata ukupnu površinu od čak 88 kvadratnih kilometara. U tom delu Berlina već su na snazi određene mere te ne mogu da mu pristupe automobili koji ne ispunjavaju određene emisione standarde i nemaju zelene nalepnice.

Milano ulaže 240 miliona evra u razvoj biciklističkih staza da bi smanjio zagađenje vazduha i saobraćajne gužve

Ako s uspehom proteraju četvorotočkaše iz gradskog jezgra, biće to zona bez automobila jednaka površini četvrtine Beograda. 

Ovo ipak ne znači da će na toj teritoriji kretanje motornim vozilima biti potpuno ukinuto, ona bi bila otvorena zavozila hitne pomoći, kamione za smeće i ostale javne sužbe, dok bi se posebne dozvole izdavale za taksije i dostavljačke službe, kao i za osobe ograničene pokretljivosti.

Predlog zakona je do sada potpisom podržalo 50.000 stanovnika Berlina. Gradsko upravljačko telo, senat, trenutno razmatra ideju, a konačni sud bi trebalo da donesu do februara.

KLIMA101 NEDELJNI NEWSLETTER

Ono što je nekada bilo samo maštarija sve je bliže realizaciji – nemačka prestonica u kojoj stanovnici i turisti pretežno šetaju, voze bicikle i koriste javni prevoz. A sve to kako bi imali bolji kvalitet života, više mesta, veću bezbednost u saobraćaju, poboljšano zdravlje i efikasniju zaštitu od klimatskih promena, kako su naveli autori ove građanske inicijative za održivu mobilnost.

Prema zvaničnim podacima, automobili zauzimaju oko 58% saobraćajnog prostora u Berlinu, a njima se obavi samo jedna trećina vožnji ovog grada, te prepuštanje ulica pešacima, biciklistima i korisnicima javnog prevoza deluje kao logičan poduhvat.

Komentari (0)

OSTAVI KOMENTAR