Holanđani su nadaleko poznati kao ljubitelji vožnje bicikla, svakog dana prosečno pedaliraju 2,6 kilometara. Šta ako bismo svi bili malo više poput njih i svoje zagađujuće automobile zamenili dvotočkašima? U tom slučaju bi svetske emisije ugljen-dioksida opale za 686 miliona tona godišnje, otkriva istraživanje objavljeno u naučnom časopisu Communications Earth & Environment.
Perspektive radi, to je skoro 17 puta više od količina ugljen-dioksida koje Srbija oslobađa u toku godine. Više je i od godišnjih emisija razvijenijih zemalja kao što su Ujedinjeno Kraljevstvo, Kanada, Australija i Saudijska Arabija.
Rezultati naučnog rada temelje se na podacima o korišćenju i vožnji bicikla od 1962. do 2015.
Ljudi modernog doba vole da se kreću – stoga ne čudi da iz sektora transporta dolazi oko četvrtine gasova sa efektom staklene bašte globalno, polovinu toga ispuste četvorotočkaši. Popularizacija bicikala rezultovala bi smanjenjem emisija ugljen-dioksida koji potiču od automobila za 20%, proračunali su autori nove studije. Ovo bi bio veliki doprinos borbi protiv klimatskih promena.
Međutim, treba imati u vidu da je temperatura u Holandiji relativno prijatna tokom čitave godine i da je ona pretežno ravničarska – surovija klima i nepogodan teren su neke od prepreka za masovniju upotrebu dvotočkaša u drugim zemljama, kao i nerazvijena infrastruktura za bicikliste.
KLIMA101 NEDELJNI NEWSLETTER
Vožnja bicikla trenutno ima udeo od tek 5% u dnevnim putovanjima na globalnom nivou. Njihovo omasovljavanje zahteva promociju dvotočkaša kao zelenog, ali izrazito korisnog, prevoznog sredstva – još jedan od podataka koji potvrđuju da su oni zaista takvi dolazi sa Oksforda: istraživači su proračunali da zamenom automobila biciklom svoj individualni karbonski otisak, poreklom od saobraćaja, možemo smanjiti i do 67%. Dodatno, fizičkom aktivnošću poboljšavate svoje zdravlje.
Ali na kraju krajeva, borbu protiv klimatskih promena treba da predvode vlade i korporacije kao veliki emiteri, a sve što uradimo mi kao pojedinci je bonus pa tako i češća upotreba bicikla.