Cirkularni, održivi, dugotrajni i energetski efikasni proizvodi kao standard u Evropskoj uniji – novi set propisa trebalo bi da omogući upravo ovo. Evropska komisija predložila je juče, 30. marta, paket mera u sklopu Zelenog dogovora u cilju da potrošačima obezbedi veću informisanost pri kupovini i da spreči greenwashing, odnosno lažni zeleni marketing.
Vera Jourova, potpredsednica Komisije za vrednosti i transparentnost, naglasila je da Evropska komisija podržava kupce koji žele da proizvodi traju duže i mogu da se poprave. „Moramo da osiguramo da pogrešne informacije ne podrivaju njihovu posvećenost. Ovim predlogom dajemo im snažne nove alate kako bi pravili informisane izbore i povećali održivost proizvoda i naše ekonomije”, kazala je ona.
Evropska komisija insistira da potrošači treba da budu informisani o garantovanom roku trajanja određenog artikla, kao i o mogućnosti da ga poprave ukoliko ona postoji. Proizvođačima i prodavcima biće prepušteno da sami odluče na koji način će kupcima dostaviti ove informacije, bilo njihovim isticanjem na pakovanju ili kroz opis proizvoda na vebsajtu. Bitno je da informisanje bude jasno i sveobuhvatno, saopštila je Evropska komisija.
Kroz novu regulativu potrošači će biti više zaštićeni i od greenwashing-a, što zapravo predstavlja zavijanje nekog artikla u zeleno ruho i njegovu prezentaciju kao ekološki pozitivnog kada to u stvarnosti nije slučaj. Zbog toga je Evropska komisija proširila spisak nedozvoljenih, nepravednih praksi, takozvanu crnu listu.
Tako će, ukoliko se set propisa usvoji, proizvođačima biti zabranjeno da ne informišu kupce o karakteristikama proizvoda koji ograničavaju njegovu trajnost. Primer za ovakvu radnju jeste kompanija Epl koja je zbog usporavanja starih modela ajfona čak i tužena. Pretpostavlja se da su ovo radili kako bi motivisali svoje klijente da kupe nove telefone.
Dodatno, sve eko-tvrdnje koje kompanije iznesu u vezi sa svojim artiklima moraće da budu utemeljene u njihovim stvarnim performansama i aktivnostima, a sve oznake održivosti moraće da izdaju nadležni javni organi ili nezavisne sertifikovane institucije.
Ovako će potrošači imati tačan uvid kada kroz kupovinu proizvoda zaista čine nešto korisno za životnu sredinu, te će među konkurentskim kompanijama moći da izaberu ona koja je ekološki najodgovornija i čija dela odgovaraju rečima i reklamama.
Komesar za pravosuđe, Didije Rejnders, upozorio je da ciljevi Zelenog dogovora ne mogu da budu dosegnuti uz neodrživu potrošnju. „Uprkos tome što mnogi kupci žele da doprinesu (očuvanju životne sredine), svedočimo porastu greenwashing-a i ranog zastarevanja proizvoda. Kako bismo postali pravi akteri zelene tranzicije, potrošači moraju da imaju pravo na informacije”, zaključio je Rejnders.
KLIMA101 NEDELJNI NEWSLETTER
Predložena su i nova pravila u sklopu Uredbe za eko-dizajn održivih proizvoda. Zahtevi bi trebalo da učine proizvode izdržljivijim, pouzdanijim, trajnijim, lakšim za održavanje, popravku i reciklažu, energetski i resursno efikasnijim. A sami kupci treba da budu informisani da li je to tako.
Svi proizvodi obuhvaćeni regulativom imaće digitalne pasoše, što će olakšati popravku i reciklažu, ali i praćenje supstanci koje izazivaju zabrinutost duž lanca snabdevanja. Najavljeno je i potencijalno uvođenje oznaka nalik onih na uređajima koji mere energetsku efikasnost na skali od A do G.
Evropa planira da dostigne neto-nulte emisije i nulto zagađenje do sredine veka. Kako bi se to zaista realizovalo, neki od problema za koje treba da se pronađu adekvatna rešenja jesu preterana potrošnja i otpad. Očekuje se da će ih ovaj paket mera odvesti u pravom smeru.
O novim propisima najpre će se voditi rasprava u Savetu i Evropskom parlamentu. Tek onda sledi eventualno usvajanje i transponovanje u zakonodavstva zemalja članica.