Mnogi su navikli da sa frizerima, dok prolaze makazama kroz njihovu kosu, razgovaraju o svakodnevnim temama: vreme napolju, estrada, saobraćajne gužve u gradu… Ali u jednom frizerskom salonu u Sidneju na agendi je još jedna atipična, ali svakako bitna tema. U pitanju su klimatske promene.
Frizerski salon „Paloma” izgleda sasvim obično: mušterije na stolicama, užurbani frizeri u poslu i velika ogledala na zidu za posmatranje transformacije kose. Međutim, tamo se, kada se ukaže prilika, vode i nešto drugačiji razgovori, a signal toga klijente čeka već na vratima – poster sa natpisom „U ovom salonu ćaska se o ljubavi, životu i klimatskoj akciji”.
Više od 400 frizera prisustvovalo je radionicama u sklopu projekta „Četka i klima”/„Sudar sa klimom” (A Brush With Climate) koji je pokrenula vlasnica „Palome”, Paloma Rouz Garsija.
Tokom predavanja frizeri uče o osnovama nauke o klimi i improvizuju moguće dijaloge, a po završetku obuke mogu odneti postere u svoje salone.
Naravno, klimatske promene nisu nametnute mušterijama, već se tema pokreće organski – ili do nje ne dođe uopšte ako okolnosti to onemogućavaju npr. u slučaju da klijent preferira tišinu. Jedna od predavača, klimatološkinja Lesli Hjuz, navodi da je upravo vreme napolju dobra početna tačka za priču.
Istraživačica Rebeka Hantli, autorka knjige „Kako pričati o klimatskim promenama na način koji pravi razliku?”, koja takođe učestvuje u projektu, smatra da frizeri mogu da dosegnu i do 40% stanovništva u Australiji koji su zabrinuti ili oprezni kada je reč o klimatskim promenama, ali ih ne odbacuju ili poriču njihovu problematičnost.
Hana Meken sa Univerziteta u Melburnu proučava društveni i emotivni aspekt odnosa frizera sa njihovim mušterijama koje su neretko dovoljno slobodne da podele svoje najdublje tajne u frizerskom salonu. S obzirom na relativno redovne posete, ove međusobne veze vremenom napreduju.
KLIMA101 NEDELJNI NEWSLETTER
Tokom 2019. i 2020. u australijskim salonima česta tema bili su i stravični požari koji su divljali na istočnoj obali zemlje. Upravo u takvim situacijama bitno je da frizeri pružaju pouzdane informacije o povezanosti klimatskih promena sa ovakvim događajima, ali i da mogu da primire ljude koji se suočavaju sa klimatskom anksioznošću.
U svetlu skorašnjih požara i poplava na tlu Australije mnogi frizerski saloni pretrpeli su štetu. Uz inicijativu koja se rodila u „Palomi”, frizeri nastoje da pruže sopstveni doprinos klimatskoj akciji.
Međutim, ovaj sidnejski salon u svojim težnjama ka održivosti ne staje na rečima i podizanju svesti posetilaca. U objektu se koristi LED rasveta, štedi se voda, koriste prirodni proizvodi za čišćenje, reciklira.
„Paloma” je deo globalne mreže frizera i berberina „Održivi saloni” (Sustainable Salons) koja nastoje da smanje uticaj svog poslovanja na životnu sredinu sprečavajući da 95% njihovih resursa završi na deponiji.